Teatteriarvostelu: Sota naurattaa

/

Sotaherrat Ananas ja Tomaatti eli Sofia Koski ja Johanna Peltonen liikuttavat joukkojaan kuin marionettinukkeja.

Sota on absurdi tragedia -esitys
Dramaturgia ja ohjaus: Hanna Ryti
Musiikki: George "Bandoek" Apostolakis
Koreografia: Nina Mamia, Johanna Peltonen ja työryhmä
Valosuunnittelu: Eero Erkamo
Puvustus: Sanna Pietilä
Juliste: Tuomas Karppinen
Lavalla:
Mikko Kaukolampi
Sofia Koski
Mia Lindholm
Johanna Peltonen
Mia Silvennoinen
Linda Stén

Mikäpä olisi ollut loistavampi tapa viettää itsenäisyyspäivä kuin matkaamalla huumorin siivin sotaan – turvallisesti kulttuuritalon katsomon penkillä. Sota nauratti – ja laittoi ajattelemaan.

Teksti: Miira Rauhamäki, kuvat: Matti Snellman

Lavalla murskataan oikeiden ihmiskallojen sijaan tomaatteja ja ananaksia. Joukot taistelevat Suurta Sotaa Suuren Resurssin tähden – yhden omenan. Sota on absurdi tragedia -esityksen luojan, dramaturgi-ohjaaja Hanna Rytin mukaan itsenäisyyspäivän pääroolin vievät liian veriset asiat:
”Sikäli esitys liittyy itsenäisyyspäivän viettoon, että Suomen itsenäisyyttä juhlittaessa sotamuistot ja sodankäynti nousevat usein päärooliin, vaikka itsenäisyys on saatu sotimatta. Isänmaallisuus ei ole – tai sen ei tarvitse olla – mitenkään sidoksissa sotiin tai sodankäyntiin. Sama pätee sankaruuteen.”
Rytin päässä idea sota-aiheisesta esityksestä syntyi kolme vuotta sitten, kun ohjaaja näki Miksi me sodimme? -dokumentin. Hän kertoo tajunneensa, etteivät sodat syty ”noin vaan”, vaan aina jonkun tahdosta ja päätöksellä.
”On ihmisiä, jotka haluavat sotaa, sillä he hyötyvät siitä, poliittisesti tai taloudellisesti”, hän pohtii. Huumorin kukkasen hän halusi mukaan esitykseen, jotta iso aihe avautuisi läheisemmin ”tavallisille ihmisille”.
”Salissa saa nauraa, ja nauru on toivottavaa. Huumori on tärkeä osa esitystä. Puhuisin tyylilajina karnevalismista. Toki esityksessa on myös vakavia kohtia, paljonkin”, Ryti kertoo.
Sotavertaukset ovat Rytin mukaan läsnä arjessamme kaiken aikaa: arkikielessä, bisneksessä, peliteollisuudessa, mainonnassa ja urheilussa:
”Sota on osa muotia ja viihdettä. Me Suomessa elämme rauhan aikaa, mutta olemme sodassa”, Ryti kirjoittaa esityksen nettisivuilla.
Nykysirkusta kuten ilma-akrobatiaa ja jonglöörausta, teatteria ja tanssia yhdistelevä teos pohtii sodan raadollista ja tragikoomista peliä, jonka marionettimaisia pelaajia ohjaavat rahan ja vallan sokaisemat Johtajat. Ammattilaisista koostuva yhdeksän hengen työryhmä on kasattu vain tätä, joulukuun alussa ensi-iltansa saanutta esitystä varten.

/

Hyökkäyssotaa voi käydä myös näin

Homopommilla vyötärön alle

Kaikki keinot ovat sallittuja sodassa. Yksi esityksen hersyvimmistä kohtauksista on homopommilla tykittäminen. Ilta-Sanomien mukaan (13.6.2007) USA:n armeija suunnitteli vakavissaan "homopommin" käyttämistä sodissa. Kyseisen kaasuaseen ideana olisi ollut muuttaa vihollissotilaat homoseksuaaleiksi. .
Suussa sulava on myös aseiden esittelystä tehty muotishow. Sen sijaan sodassa rukousten ja enkelin turvin taisteleva ja multaan hukkuva rukoilijajoukko loistavine enkelin akrobatioineen sai katsomon vaikuttuneen hiljaiseksi. Lavalla taistelut ovat maailmanjohtajien isoa karnevaalia ja pleikkaripeliä, jossa yksilön tunteet tungetaan piiloon kunniamerkkien tai hautakivien alle.
Ryti kertoo miettineensä paljon sitä, millaisin ajatuksin hän toivoisi katsojien poistuvan esityksestä:
”Yksi hyvin yksinkertainen ajatus, jonka toivoisin katsojalle syttyvän on, että maailmanvaltiaat ovat yhtä pieniä ihmisiä kuin ketkä tahansa muut. heidän motiivinsa ovat yhtä yksityisiä. Jos joku tavis elvistelisi televisiossa samaan tyyliin kuin Putin tai pitäisi samankaltaista retoriikkaa sisältäviä puheita kuin Bush, heille naurettaisiin kuin kenelle tahansa idiootille tosi-tv:ssä. Heitä kuunnellaan vain heidän asemansa tähden. Tämä pätee myös sotien julistamiseen ja niillä uhkailemiseen.”
Sota on absurdi tragedia on erikoinen teos karnevalistisuuden lisäksi siinäkin, että se sopii suomen kieltä taitamattomillekin – esityksen puhe on muutamia lyhyitä kuuntelupätkiä ja siansaksaa lukuun ottamatta pelkkää visuaalista kehon kieltä – lähes ilman lavasteita. Esityksen elektroninen, jytäävä musiikki sai homopommin tähtäimen välttäneen katsojankin varpaat tanssimaan salaa penkkirivin alla.

Lisätietoja: (mm.tekijäesittelyt ja valokuvat): www.sota-absurditragedia.com
esitykset Helsingissä, Alppisalissa, Kultturitalolla, Sturenkatu 4
Esitykset klo 19: ti 9.12., to 11.12., pe 12.12., la 13.12. Huom jo klo 15
Liput 20/12/8 €, lippuvaraukset: sota.absurditragedia@gmail.com, tai 040 503 7934

/

Sota on syttynyt, paluuta entiseen ei ole.

Lehden numero:

Aiheet:

Uusimmat jutut samasta aiheesta

Nähdään 2020 »

Pax ei ilmesty vuonna 2019.

1963 – Suomi murroksen keskellä »

Suomen suurin ikäluokka on Sadankomitean ikätovereita. Millaiseen Suomeen Sadankomitea ja muut 1963 syntyneet tulivat?

Sadankomitean linja »

Sadankomitean ensimmäinen sihteeri, entinen puheenjohtaja ja pitkäaikainen aktiivi Pekka Peltola muisteli menneitä Pax-lehden pyynnöstä juhlavuoden kunniaksi.