"Asekauppa on kansainvälistä: Niin on vastarintammekin!"

Kirjoittaja:

”Shame on you! Hävetkää!” Kuolema kurkotteli poliisiaidan yli tienristeyksessä ja osoitti ohitse ajavaa bussia syyttävästi solumuovisella jättiläissormella. Ympärillä mielenosoittajat vislasivat, huusivat, tuijottivat ja osoittelivat kukin parhaan taitonsa mukaan. Ilmeet bussissa istuvien asekauppiaiden kasvoilla olivat hämmentyneitä.

Oli syksyinen maanantai-iltapäivä Soulissa, Etelä-Koreassa. Busseissa ja mustin lasein varustetuissa henkilöautoissa tienristeyksestä kurvaavat asekauppiaat olivat saapumassa illalliselle Marriot-hotelliin. Suuret ADEX-asemessut aloittava kokoontuminen ei saanut olla rauhassa mielenosoittajilta sisälläkään: Ryhmä aktivisteja onnistui levittämään banderollinsa ja vaatimaan messujen lopettamista ennen kuin vartijat raahasivat mielenosoittajat takaisin hissiin ja ulos.

14_아덱스저항행동_웰컴리셉션 대응행동IMGP1805

15_아덱스저항행동_웰컴리셉션 대응행동IMGP1816

아덱스저항행동 웰컴리셉션 대응행동 by Mohannad Darabee

Eteläkorealaiset rauhanaktivistit ovat osoittaneet mieltään nopeasti kasvavia ADEX-messuja vastaan aiemminkin. Nyt joukko sai vahvistusta viideltä mantereelta saapuvista ihmisistä, jotka olivat saapuneet kaupunkiin mielenosoituksen lisäksi War Resisters' International -verkoston järjestämää Stopping the War Business -seminaaria varten.

Miksi juuri asemessut?

Asemessuja vastaan kampanjoidaan useissa eri maissa. Kansainvälisinä tapahtumina ne tekevät sotateollisuuden verkostot hetkeksi näkyvämmiksi kerätessään alansa merkittävimmät myyjät ja ostajat saman katon alle, ja messuilla myydään sotateknologiaa käsiaseista miehittämättömiin lennäkeihin. Samalla messut tuovat liittymäkohdan useille erilaisille rauhaa ja ihmisoikeuksia puolustaville kampanjoille.

Sotatarvikkeiden kaupalle messut ovat lisäksi sekä tärkeitä että logistisesti vaativia. ”Asemessujen yhteydessä meillä on hyvä hetki hankaloittaa globaalia asekauppaa”, Lontoossa järjestettäviä maailman suurimpia asemessuja vastaan kampanjoivat aktivistit kertoivat Soulissa. ”Emme ehkä voi pysäyttää kerralla koko messuja, mutta voimme vaikuttaa siihen että niiden järjestämisestä tulee entistä kalliimpaa ja hankalampaa. Voimme kampanjoida esimerkiksi niin, että tapahtumatiloja omistavat yritykset eivät ole enää yhtä halukkaita antamaan tilojaan messujen käyttöön.”

31_아덱스저항행동_웰컴리셉션 대응행동IMGP1921

Seminaarista tietoa ja verkostoja

Mielenosoitusta edelsi kaksipäiväinen  Stopping the War Business -seminaari, jossa asekauppaa ja muista sotateollisuudesta hyötymisen muotoja käsiteltiin laajalla otteella. Seminaarin aikana aktivistit viideltä eri mantereelta jakoivat kokemuksiaan kampanjoista asevarustelua ja sotahyötyjiä vastaan – esimerkkejä löytyi Yhdysvalloista Länsi-Papuaan.

Sen lisäksi että luennot ja työpajat palvelivat paitsi tiedon jakajina, ne tarjosivat aktivisteille tilaisuuden vahvistaa verkostoja. Jo seminaarin aikana pohdittiin konkreettisia keinoja tehostaa kampanjointia kansainvälisten verkostojen avulla. Viikonlopusta palasikin koteihinsa silminnähden innostunut ja astetta toiveikkaampi joukko.”Asekauppa on kansainvälistä: Niin on vastarintammekin!” julistettiin moneen otteeseen tapahtumaan osallistuvien teksteissä.

04_전쟁수혜활동 국제세미나_1일IMGP1333

34_전쟁수혜활동 국제세미나_1일IMGP1473

Lehden numero: