Vuorokausi kassahihnakuvaa satavuotiaasta Suomesta

Kirjoittaja:

Reilu viikko ennen Suomi 100 -juhlien huipennusta, itsenäisyyspäivää S-ryhmä ja Ulkoministeriö tiedottivat yhteisellä tiedotteella: ”Ihmiset ympäri maailman pääsevät seuraamaan kassahihnalähetystä itsenäisyyspäivän aattona. S-ryhmä käynnistää Hihna247 goes global -kamerat Prisma Kaaresta tiistaina 5.12. klo 16.”

Paxin päätoimittaja Eekku Aromaa soitti ulkoministeriön maakuvayksikön päällikkö Petra Themanille  ja kysyi lisätietoja.

Miksi tällainen lähetys päätettiin tehdä?

Ymmärrän, että tuntuu oudolta, että tällaista tehdään ulkoministeriössä. Maakuvatyö on Suomessa kuitenkin organisoitu ulkoministeriön yhdeksi osaksi. Yksi strategiamme huomioida ilmiöitä ja juhannuksena toteutettu kassahihnalive oli ilmiö.

Miten ideasta edettiin käytäntöön?

Idea syntyi meillä ministeriössä ja otimme yhteyttä S-ryhmään. Me teemme paljon yritysyhteistyötä ja koska tavoitteenamme on viestiä paitsi kaikesta kauniista, kuten luonnosta, myös ihan tavallisesta arjesta. Kassahihnan kautta on mahdollista näyttää suomalaista elämäntapaa ja arkea.

Ihmiset miettivät, että haluanko minne opiskelemaan, tai jos saan työtarjouksen Suomesta, uskallanko kertoa puolisolle. Siksi on tärkeätä kertoa Suomesta muutakin, kuin että täällä on kaunista luontoa, lunta ja metsää.

Onko reilua käyttää ulkoministeriön rahaa yhden ketjun markkinointiin?

Me emme maakuvatyössä ajatele suomalaista yleisöä ollenkaan. Meidän kohderyhmämme ovat ulkomaalaiset, eivätkä he tunnista S-ketjua. He näkevät tietenkin, että jossain kaupassa ollaan, mutta sen tarkemmin kauppaketju ei heitä kiinnosta. Hihnalta on tietenkin mahdollista tunnistaa ketju, jos osa asiakkaista laittaa hihnalle muovikassinsa, mutta tätä lähetystä varten on tehty erillinen erotinkapulakin. Maakuvayksikön yksi tehtävä on nostaa Suomea ja suomalaisia yrityksiä. Meidän kannaltamme yhteistyökumppanit valitaan sillä perusteella, että kertooko yritys, sen tuote tai hanke jotain olennaista Suomesta tai suomalaisista. Tässä tapauksessa näin on.

Kansalaisjärjestökentällä monet ovat olleet harmistuneita, kun pian sen jälkeen kuin monille järjestöille tärkeät globaalikasvatuksen rahat leikattiin tulee uutinen tällaisesta kassahihnakampanjasta. Se on ymmärrettävästi harmittanut. Paljonko tämä kampanja maksaa?

Tähän käytetään veronmaksajien rahaa vain normaalien palkkakulujemme verran. Lähinnä kulut syntyvät siitä, että kun tarvitaan kanavan moderaattorit paikalle koko lähetyksen ajaksi, tarvitsee heille maksaa ylityökorvauksia. Kameran ja kuvauksen kulut maksaa S-ryhmä.

Meillä maakuvayksikössä työskentelee kymmenen ihmistä, joista seitsemän tekee tätä maakuvatyötä. Normaali budjettimme on noin 600 000 euroa. Jos johonkin ei Suomessa laiteta rahaa, niin se on maakuvatyö. Siksipä meidän on juuri keksittävä sellaista, mikä toimii somessa ja verkossa.



Lähetys näkyy Prisman Facebook-kanavalla ja Ulkoministeriön ThisisFINLAND -maakuvasivustolla, jonka Suomi-sisällöt tavoittavat vuosittain yli 62 miljoonaa ihmistä.

Lehden numero:

Aiheet:

Uusimmat jutut samasta aiheesta

Onnea Suomi! »

Itsenäisyyspäivää juhlitaan tänään erikoisissa merkeissä. Turkulainen kaupunginvaltuutettu Niina Ratilainen kirjoitti, että hänen suosikki Suomi100-tekonsa on se, kun natsien hillumisesta tehtiin lainvastaista. Tällä hän viittasi Pirkanmaan käräjäoikeuden päätökseen määrätä lakkautettavaksi kaksi uusnatsijärjestöä eli Pohjoismainen Vastarintaliike (PVL) ja Pohjoinen Perinne ry:n.

Missiopoliitikko Jussi Niinistö "hyvä asian puolesta" »

Puolustusministeri Jussi Niinistö kutsui Yhdysvallat mukaan suureen kansainväliseen sotaharjoitukseen Suomessa tulevalla vuosikymmenellä. Tämä paljastaa hänen tapansa tehdä politiikkaa sitomalla tulevan hallituksen kädet.

Itsenäisyys, identiteetti ja sota »

Itsenäisyyden peilaaminen Suomen käymiin sotiin johtaa harhaan, ellei niiden ohella oteta huomioon suomalaisen kansanvallan kehitystä ja sen merkitystä sekä itsenäisyyden säilymiselle että nykyisten fasististen ja äärioikeistolaisten liikkeiden torjumiseen.